HTML

Utazások koponyámon belül

Egy univerzális dilettáns tudatfolyamának szeletei.

Friss topikok

  • Köteles: A szóbeli beszámoló után (a váradi izzadás része?) olvasni még izgalmasabb. A tegnapi utolsó topik... (2008.08.06. 12:48) Going back
  • mzsombor: Teakert - pont az, aminek az ember gondolná (l. sörkert, borospince, vodkabódé). Kert, ahol teázna... (2008.07.31. 19:04) Day 16 - Urfa
  • társfil2: Köszönöm a csirkés szendvicset és a baklavát, tulajdonképp ezt vártam, hogy empirikusan bebizonyít... (2008.07.28. 21:42) Day 14 - Gaziantep
  • mzsombor: Képek egyelőre nincsenek, elég időigényes, csak akkor szánom rá magam, ha muszáj (nincs más mit cs... (2008.07.27. 21:38) Day 15 - Gaziantep & Kilis
  • phurja: Szerzetesekkel össze lehet még futni a környéken? Vagy már mindent elleptek a turisták és az őlet ... (2008.07.24. 22:34) Days 11, 12, 13 - Göreme, Cappadocia + some pictures

Archívum

Day 8 - Leaving Istanbul

2008.07.18. 19:03 mzsombor

A tegnapihoz még ennyit akartam hozzápaszírozni: Iznik, a csempegyártás Makója,  valójában nem más, mint Nicea (Lüszimakhosz, Nagy Sándor egyik hadvezére nevezi el a feleségéről - ez azért elég cool ajándék mondjuk szülinapra), többek között az első egyetemes zsinat székhelye (ennek ellenére keresztény műemlékek nemigen vannak).

Tulajdonképpen teljesen mindegy, mert nem ide megyek, hanem Ankarába, két egész 1/2 óra múlva indul a vonatom. Ma reggel még úgy áll minden: Konyába buszozom, csakhát délutánra kiderül: a busz irreálisan drága. Meglátogatom tehát a vasútállomást, a vonatjegy egész olcsó, viszont mindenféle osztályra elkelt. Kiállok a sorból, gondolkodok tíz percig majd visszaállok és elkezdtem kérdezgeti: van jegyük ma estére Kayseribe (Kappadókia)? nincs. Ankarába? oda van. Nagyszerű. Kérek egy jegyet. Teljesen megdöbbentő módon van diákkedvezmény, úgyhogy kb. ezer forintért utazom majd' 500 kilométert, ráadásul spórolok egy éjszakát. A vonat mellett szól az is, hogy a gyomrom bemondta az unalmast (illetve éppenhogy nem).

Ma egyébként egy külsőbb városrész volt soron (az első négy-öt nap alatt a belváros minden zeg-zugát kiismerhettem, de ti erről persze nem tudhattok). Amerre jártam Isztambulban, az nagyjából három részre osztható

1. Sultanahmet és a Bazárnegyed, ez alapvetően turistákra fókuszált rész, itt van a Haghia Sophia, a Két Mecset, a Topkapi Palota és a Nagybazár (az Aranyszarv-öböl és a Márvány-tenger által határolt félsziget csücske). Az a néhány utca, ami ezeket összekapcsolja, viszonylag tiszta, viszonylag elegáns, nagyjából mindenki viszonylag tud angolul. A turisták 97,4 százaléka soha nem hagyja el ezt a részt, illetve ezeket az utcákat

2. Beyoglu, az Aranyszarv-öböl másik partja. Itt picit kevesebb a turista, viszont végletesen és tudatosan modern (pl. itt van az Istanbul Modern :), ezen az oldalon van a Dolmabahce palota, ahová a Topkapiból költözött át a szultán a XIX. század közepén, ezzel is bomlasztva a régi oszmán birodalmi hagyományokat. A Dolmabahce-t belülről nem láttam, kívülről egy fennhéjázón felhúzott francia hercegi palotának látszott. Itt vannak a bankok és a luxusszállók, aktatáskás üzletemberek trécselnek az üvegajtók előtt stb. Lényegében egyetlen nő sem visel fejkendőt; biztos vagyok benne, hogy ebbe a városrészbe hoznak minden diplomatát. Valószínűleg az egész ország legeurópaibb része.

3. A "periféria" (amit én láttam: a Bazárnegyedtől keletre és délre eső részek). Ahogy jeleztem, a periféria és a turistagiccs érintik és keresztezik egymást. Bűz, por és piszok homályosítja a tudatot, a szemét ki-és befolyik az épületekből. Bazárok a legvalószínűtlenebb helyeken, talicskás (?hogy hívják ezt a faszerkezetet, kétkerekes, olyan, mint egy kisszekér, általában gyümölcsöt kínálnak rajta) árusok. Alig tud valaki angolul, majdnem minden nő fejkendőben. A ritkábban lakott részeken legalább bólintással illik köszönni a kinnülőknek/szembejövőknek. A gyerekek hangos "halló"-zással fitogtatják angoltudásokat, a fényképezőgéptől meg vannak hatva, s ha az ember a csattintás után megmutatja nekik a felvételt, álmélkodnak és hálálkodnak. Ma voltam egy durvább negyedrészben is, azt hittem, ilyesmi csak Borsodban létezik: üvöltöző/verekedő házaspárok a széteső, egyemeletes, kívülről talán húsznégyzetméteres családi ház előtt, kis tanyák a rommá foszlott házak közötti tisztásokon, olyan sűrű por, hogy az embernek el kell takarnia a szemét (nem is mertem fényképezni).

A legszebb persze az, amikor a periféria kellős közepén talál az ember egy elhagyatott kis Sinan-mecsetet. Akárhogyis nézem, Mimar Sinan mélyebb nyomot hagyott a városon, mint Nagy Konstantin vagy Justinanus. Sinan 1497-ben születik, 1588-ig dolgozik, és - keresem a nyugati párhuzamot, de az angol wikipedia-szócikk megadja, egyszóval Michelangelo. Sinan úgy viszi tökélyre az oszmán építészet hagyományait, hogy egyúttal teljesen sajátossá formálja őket. Mecsetjeit azonnal fel lehet ismerni, óriási, oszlopokkal körülzárt külső kert, jellegzetes kút, apró kupolák sorozata, ilyeneket ír az útikönyv; de valójában az első két Sinan-mecset után egyszerűen látni lehet, hogy ő az, a Mester (vissza kellene szorítanom a patetikus hangot ebből a bekezdésből, de valóban elképesztő, amit ez a fickó művelt. Két mondat a wikipediából: "He was, during a period of fifty years, responsible for the construction or the supervision of every major building in the Ottoman Empire. More than three hundred structures are credited to his name, exclusive of his more modest projects, such as his Koran schools." Olvassatok: en.wikipedia.org/wiki/Sinan Mindenesetre háromszáznál több mű egy építésznél - hm, keveseknek adatik meg.) Bár nem tudatosan kerestem őket, naponta legalább két Sinan-épületbe futottam bele Isztambul belvárosában. Ma például, a Khaosz közepén - Sokollu Mehmet Pasa Dzsámija, kívülről első látásra jelentéktelen épület, viszont olyan aprólékosan, olyan finom érzékkel kidolgozva osztva fel a pirinyó tereket, mrrr. S persze a mirháb falán izniki csempekollekció a legjobbjából. Viszont ez volt az első hely (az Istanbul Modern-t leszámítva, nyilván szerzői jogok miatt), ahol nem lehetett fotózni odabenn (s ez egyben az első hely is, ahonnan távozásra szóliítottak fel :) . A dzsámi udvarán rengeteg gyerek birkózik a szőnyegeken, az egyik majdnem megfojtja a másikat s meg is köszöni, hogy lekapom; ez az, ami otthon a katolikus/protestáns egyházaknak egyáltalán nem megy, vagy csak nagyon erőltetetten, ez a banális természetesség: a templombamenetel ne ünnepnap és kivétel legyen, hanem tényleg legyen folyamatos kommunikáció az ég és a föld között; s ehhez tényleg olyan banalitások kellenek, minthogy a templom előtti téren kezet lehet mosni. (egyébként miért ilyen kényelmetlen fapadok vannak a keresztény templomokban? ki találta ezt ki? miért normális az, hogy az Úristen előtt fájjon az ember nyaka és háta? szőnyegeket a kereszténységbe!)

Meglátogattam még a Chora-monostort, en.wikipedia.org/wiki/Chora_Church, itt szinte tökéletes állapotban maradtak fenn bizánci mozaikok a 14. századból, aki itt jár, ki ne hagyja - felszabadultan, néhol vadul bánik a színekkel a hely, Krisztus inkább félelmetes, mint haveri, az egész nagyon kísérteties ("átszellemült"), megyek, megy a vonatom. Holnap már Ankarából.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zenon.blog.hu/api/trackback/id/tr61574830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phurja 2008.07.18. 20:36:57

Huhh
Azért ez a Sinan tényleg tudott valamit.
Ezek a legutolsó kiszögellésig aprólékos műgonddal megtervezett kupolák és oszlopok.... nem semmi
A Selimiye mecsetet egyszer látni kell(ene), az biztos.

www.pbase.com/dosseman/image/29120727
www.pbase.com/dosseman/image/29120733
www.pbase.com/dosseman/image/28786354

etamserev 2008.07.18. 23:22:22

Megint én okoskodom.
Lehet, hogy nagyon tévedek, de tudtommal az egyes testhelyzeteknek (ülés, térdelés, állás) szimbolikus jelentősége van a kereszténységben, s ha így van, nem véletlen, hogy nem szőnyegekre ültetnek.
Persze lehet, hogy emögött is az asztalosok összeesküvése van, nem tudom.
én

Zappa 2008.07.19. 12:43:39

Szia! Jó, hogy bóklászásod kiegyensúlyozott Múlt Emlékei és Jelen Törökország között. Isztambul földrajzához annyit, hogy a”Sultanahmet és a Bazárnegyed”: ez Sztambul - az egykori, szűk értelemben vett Konstantinápoly. Az Aranyszarv felé eső északi részének közepe a Fener, amit mi inkább Fanar néven ismerünk -fanarióták, stb., mindmáig görögös fertály. (Hogy a Fenerbahce-nak mi köze ehhez, nem tudom, de bizti van. :-).
A Galatasaraynak viszont az Aranyszarv északi partjához van köze, amit „ Beyoglu” néven emlegetsz: ez Galata. Ennek északibb, dombos része pedig Péra - úgy dereng, Mikes Kelemennek ama "Kedves Néném"-je ott lakott (volna).
A talicska egykerekes "jármű", és tolják. A kétkerekű, akár tolják, akár húzzák inkább kordé. (Franciásan: Corday, de akkor már uncsi írócska, stb.)
"a Khaosz közepén - Sokollu Mehmet Pasa Dzsámija (...)" van olyan hely ott, amit káosznak hívnak?!?! klassz! Miért rúgtak ki Téged a dzsámiból 2 lábbal? Gondolom stílszerűen papucsos lábbal...
Ami a pad vs. szőnyeg kérdést illeti: a templomban eleinte semmiféle ülőalkalmatosság nincs - legalábbis a plebsznek. Mintahogy a színházakban se. Aztán be kerülnek ezekbe a szentélyekbe a padok, csakhogy a templom itt megáll. A színházban meg kitalálják a zsöllyét, hogy a magyar nyelben ne csak a gally legyen dupla ly-os szó. Abban lehet valami, hogy a padot még össze lehet hozni a kényelmes térdepelést szolgáló zsámollyal. Ezt egy olyan szertartás esetén, melyben homlokkal kell a földet érinteni - már nehezebb összehozni. Olvasám valahol, hogy Kemal Atatürk ruházkodási reformjainak egyik „legkeményebb” eleme a nők fályoltalanítása mellett épp a fejfedők európaira váltása volt: karimás kalapban nem lehet a napi ötszöri torna-penzumot leróni.
A Chora tempom csodálatos a képek alapján, jó felfedezés! Gratula!
Mióta láttam, birizgál az egyik fotód: a flickr 5. kötetében az 1457-es jelzésű: török „szümpózium”. Erőst emlékeztet valami festményre – de kicsodának a micsodájára???? Egyébként – ezen túlmenően is – az egyik legjobb kép, legalábbis szerintem. Üdv az utazónak!

mzsombor 2008.07.20. 10:58:57

Valóban a Selimiye-t szokták a legjobbnak tekinteni...
A Fener/Fanar negyedben valóban láttam egy-két görög vendéglőt az orthodox pátriárka székhelye közelében, de ennyi. Meg volt ott egy érdekes fém-templom rozsdásodóban, amit valahogy Bécsben szerkesztettek meg, leúsztatták a Dunán és az Aranyszarv partján újra felállították; azt mondják, az Ikea alapítója, Ingvar Kamprad itt szerzett ihletet a nagysikerű vállalat megalapításához..
dzsámiból azért rúgtak ki, mert természetesen fényképeztem :)
az 1457-esen még gondolkodom, bár engem is emlékeztetett valamire, amikor csináltam (egyébként Kékmecset).

dtbsz · http://dtbsz.rdsor.ro 2008.07.20. 16:23:53

szőnyegeket a kereszténységbe - u get my vote :D

....habar, lately mikor nagyritkan elmegyek templomba (persze mikor tokures) elvezem a csendet. (meglepoen jol hangszigetelt) ha szonyegen kellene ulnom "fapad" helyett.... nem is ulnek inkabb kinyulnak, de akkor meg fennall a veszely, hogy elalszom, hmm sehogy sem jo.... :D
süti beállítások módosítása